Louis, Emiel, Kaat en Dirk in Thailand

Op een onbewoond eiland (of toch bijna)

Vrijdag 27 Juli 2012, Koh Phangan

Hoewel Louis en Emiel relatief laat zijn gaan slapen gisteren zijn ze klokslag 7u weer op. Tenminste, dan is Emiel wakker en die kan Louis niet gerust laten. Zo konden we de afgelopen weken wel altijd relatief vroeg op pad, het duurt natuurlijk altijd even voor we volledig georganiseerd zijn om te vertrekken, met kinderen moeten we aan 1001 dingen denken voor we op pad kunnen. Maar met vooral nietsdoen in het vooruitzicht was wat langer slapen wel OK geweest. Ontbijten kan hier pas vanaf 8u, dus we beginnen al met lekker nietsdoen, en kijken met 4 TV vanuit het megagrote bed.

We ontbijten aan het strand, nu zien we de baai overdag: een mooi wit strand, dat net wordt gereinigd, de zee met zachte golven die pas ver weg diep wordt. Prima voor de jongens dus. De keuze bij het ontbijt is uitgebreid, en nogal bizar. Het typische Thaise ontbijt is noodlesoep, dat weten we ondertussen al wel, maar je kan ook hamburger met frieten eten. Dat is niet aan ons besteed, maar er zijn wel pannenkoeken die in de smaak vallen.

Voor we onze zon, zee en strand dag starten gaan we alweer op zoek naar luiers. Zelfs in de jungle was dat geen enkel probleem, terwijl we ons goed hadden voorbereid daar. Nu is het wat anders, er zijn hier een pak winkeltjes, we lopen een heel stuk en gaan zeker 10 winkeltjes binnen zonder succes! Allemaal sturen ze ons naar een volgende die zeker pampers heeft. Niet dus! Tot we dan toch een soort apotheker binnen gaan en een pak van 15 (da's hier een een Giga pak ofzo) in de juiste maat op de kop kunnen tikken. Anderhalf keer zo duur als op het vasteland, maar we zijn al lang blij dat we hier nog niet moet starten met zindelijkheidstraining (ze zouden lachen hier in het hotel).

Dan is het tijd voor de zee. Langverwacht en de eerste keer dat zowel Louis als Emiel bewust (Bali is al lang geleden) kennis maken met zee en strand. En het is een succes! Er wordt gesprongen over de golven, of misschien eerder gevallen in de golven, er worden zandkastelen voor prinsessengebouwd met tunnels en slotgrachten, er wordt met het pas gekochte strandspeelgoed (ook al veel te duur, het lijkt de Belgische kust wel) gespeeld. En wij hebben geen andere keuze dan meedoen. Pure nostalgie, het is geleden van m'n eigen kindertijd dat ik nog zo gespeeld heb in het zand!

Op het strand is het niet al te druk. We zitten aan Hat Rin Nok, oftwel Sunrise beach, waar de Full Moon parties worden gehouden. Maar gisteren was het halve maan, dus tegen de volgende party zijn wij al lang weer weg. Hoewel er ook half moon, black moon en weetikveel welke nog parties zijn, maar die zijn op andere plaatsen op het eiland. Koh Phangan is het party eiland van Thailand, we zagen op de ferry veel heel jonge mensen, maar eens hier zoeken wij toch eerder andere plaatsen op. Na de middag is er iets meer volk, dan zijn ook de uitgaanders wakker :).

De zon zit achter sluierwolken, en het voelt niet echt heet aan. Toch dragen de kids zwem-T-shirts en gelukkig maar want na een tijdje heb ik echt het gevoel dat ik aan het verbranden ben (en dat is ook zo weet ik nu). We zijn ook goed ingesmeerd, alleen is onze meegebrachte zonnecrème al lang op en de in Chiang Mai gekochte blijkt helemaal niet zo effectief. Nochtans dezelfde factor(s), die stond misschien al jaren in de winkel ofzo. Het is niet dramatisch maar we zijn wel gewaarschuwd voor de komende dagen.

De rest van de dag spenderen we in de schaduw in en aan het zwembad. Emiel draagt opnieuw zijn bandjes en slaagt er nu toch in om een meter of 10 zelf te overbruggen. Het is opvallend dat Nederlandse kids van dezelfde leeftijd allemaal al erg goed kunnen zwemmen, dus er is werk aan de winkel!

De dag kabbelt verder, ik vrees dat de reisverslagen wat saaier gaan zijn want voor de komende dagen staat er enkel meer van dit op de agenda. Er zijn niet echt cultureel hoogstaande attracties op het eiland en met een brommertje rondrijden zoals hier veel wordt gedaan (getuige de vele gekwetsten die hier rondlopen) is ook niet aan ons besteed. We waren enkel op zoek naar een mooie plaats om te ontspannen, en tijdens de zomer zijn de eilanden in de Golf van Thailand (Oosten van het schiereiland) daar het best geschikt voor terwijl het nu aan de Andaman zee (plaatsen zoals Phuket, Krabi, ... ten Westen van het schiereiland) minder mooi weer is.

Na de zee en het zwembad hebben de jongens nog niet genoeg van water, ze gaan ook nog in het spectaculaire bad. We eten vroeg, en om 20u liggen de kleine Lefèvres alweer in bed (uitslapen zal dus weer niet voor morgen zijn).

magda.maenhout@gmail.com

De ventjes zullen na een ganse dag spelen wel vermoeid zijn en onmiddellijk in slaap vallen.Wij zijn in ieder geval aan het proberen om elke dag een kwartier vroeger op te staan zodat ons bioritme op punt staat tegen dat ze bij ons komen logeren.

Kristof

`s Avonds aan het strand genieten van een Chang beer is ook al heel ontspannend.

Kaat

@ Magda: Als ze tegen dan nog op Thailand uur zijn staat ge er goed voor, dan zijn ze 5u vroeger wakker!