Louis, Emiel, Kaat en Dirk in Thailand

Olifanten in de jungle

Woensdag 25 Juli 2012, Khao Sok

De dagen vliegen voorbij, binnen een week vertrekken we weer naar huis! Maar daar proberen we nu nog niet aan te denken, omdat Emiel het echt niet meer ziet zitten om te voet de jungle in te gaan besluiten we om het op een andere manier te doen: met de olifant. Volledig anders dan onze dag in Elephant's World, maar een goede manier om toch nog weg te geraken van ons terras. En ook Louis' olifantendoop, want hij heeft er nog niet kunnen opzitten en vraagt bij elke olifant die we zien ‘Louis olifant zitten?'.

Bij aankomst gaan Dirk en Emiel op een olifant, op een bankje (met gordel) dat op de rug van het dier is vast gemaakt. Louis en ik volgen. De dieren stappen een eind door een riviertje, stroomopwaarts en eigenlijk best spectaculair want ze klimmen over rotsen en boomwortels. Louis vindt het geweldig, eerst schrikt hij wanneer de mahout de olifant een bevel toeschreeuwt, maar na een tijdje doet hij vrolijk mee. Emiel is al een ancien natuurlijk, die doet alsof hij niets anders doet dan olifant rijden. We gaan tot aan een waterval, de olifanten worden gewassen en wij kunnen zwemmen maar dat slaan we deze keer over. Het is een beetje een gedoe met de jongens, het omkleden, het zwemmen, weer omkleden, allemaal dingen die ze nog niet alleen kunnen. We gaan opnieuw de olifant op en deze keer gaat het stroomafwaarts en dat is helemaal hevig. Het gaat allemaal zonder problemen maar soms is het echt vasthouden geblazen of we glijden gewoon het bankje af. Het is nogal een massabedoening, als we terugkomen staan er hopen mensen klaar voor een ritje, maar zo zijn we toch nog op een leuke manier in het park geweest.

Toeval of niet, vandaag is een erg mooie dag en er valt geen spatje regen. Alles ziet er zo veel leuker uit, de tuin van de lodge is zalig nu, veel schaduw en overal bloemen.

Wanneer we terug zijn, en Emiel en ik ons binnen aan het omkleden zijn horen we gebonk op het dak. We gaan kijken en nu zit de apenfamilie op ons huisje. We kunnen er wel uren naar kijken.

Na de lunch gaat Louis slapen en trekken Emiel en ik naar het zwembad dat er alweer verlaten bij ligt. Je komt ook niet naar hier om te zwemmen natuurlijk, maar voor ons is het de perfecte afwisseling. We oefenen het van de kant springen, het met het hoofd onder durven, ... tot Louis en Dirk er ook zijn. Ook Louis heeft geen schrik meer van water, de temperatuur hier is natuurlijk een stuk aangenamer dan in het zwembad van Londerzeel :). We blijven de rest van de namiddag aan het zwembad, we lijken ons al voor te bereiden op onze volgende (en helaas ook laatste) stop van deze vakantie: niets doen op een eiland met witte stranden en felblauwe zee!

Vandaag eten we rustig, we zijn wat vroeger en er is nog weinig werk voor het personeel. Die houden zich dan ook bezig met de jongens, de high fives gaan over en weer, ze gaan mee naar de keuken... terwijl wij eten. Ook het kleinzoontje (denken we) van de eigenares van anderhalf doet mee. Louis en Foufou (ofzo) hebben elkaar gevonden. Eigenlijk reizen we meestal net weer door wanneer de jongens zich helemaal thuis beginnen voelen. Wanneer wij hebben gegeten komen er andere gasten toe en dat is het signaal voor ons om naar de bungalow te gaan (onderweg zien we nog een supergrote kikker). Dit hotel staat op het lijstje van bijvoorbeeld Djoser en er verblijven momenteel drie groepen van verschillende organisaties dus 's avonds is het echt druk. Ook 's middags is dit een stopplaats tijdens georganiseerde tours.

Ons verblijf hier is uiteindelijk goed afgelopen. Gisteren zag het er naar uit dat het een geen succes zou worden, ik dacht even dat we aan onze limiet zaten wat reizen met kleine kinderen betreft, en dat de jungle gewoon te hoog gegrepen was. Maar zonder regen en zonder bloedzuigers was vandaag toch een succes. We hebben maar de helft gedaan van wat ik in gedachten had (deze namiddag zag Emiel enkele kano's voorbij varen op de rivier aan ons terras, en toen wou hij ook maar was het te laat - drama bij hem en ook even slikken bij mij!) maar we hebben toch een paar leuke ervaringen achter de rug.

Marianne

Heb weer enorm genoten van de nieuwe reisverhalen ...go on ....